بررسی عوامل نشست جک در آسانسورهای هیدرولیک

اصلی ترین عامل ایجاد این نشست، نشتی روغن یا لیکیج (leakage) است که شامل دو بخش است:
1. نشتی خارجی
2. نشتی داخلی

* نشتی خارجی:

نشتی خارجی شامل نشتی روغن از مجموعه گلویی جک هیدرولیک (مجموعه اورینگ و پکینگ ها) و اتصالات است. که این نوع نشتی شامل نشتی روغن در داخل شیر کنترلی اصلی است. این نشتی میتواند از مجموعه او رینگ های شیر برقی یک طرفه، عدم آب بندی مناسب شیرهای فرمان، عدم سفت کردن مهره سفت کن پیچ های مغزی تنظیم سرعت ، خراب شدن شیرهای فرمان برقی و ... باشد.
برای تشخیص نشتی داخلی از خارجی بهترین راه بردن آسانسور به بالاترین طبقه و بستن شیر ربع گرد (شیر گازی شکل) و خاموش کردن آسانسور برای مدت زمان 30 دقیقه تا یک روز بسته به میزان نشتی روغن میباشد. در این صورت اگر آسانسور باز هم نشست کرده بود نشتی به طور قطع خارجی و در غیر این صورت نشتی داخلی است.
در صورتی که نشتی خارجی باشد عمدتا با چشم قابل تشخیص و بررسی است ، بزرگترین و بیشترین خرابی مربوط به پکینگ است که در صورتی که خراب شده باشد مقداری روغن روی گلویی جک جمع میشود.
و یا ظرف مخصوص به روغن ریزی که انتهای چاهک گذاشته میشود پر میشود.
پکینگ ها معمولا در چند صورت خراب میشوند:
1. ایجاد هرگونه خراش یا زاِئده روی بدنه پیستون
2. نصب غیر اصولی (شاقول نصب نکردن جک)
3. ورود هرگونه مواد فرساینده به روغن
4. کارکرد در دمای بالاتر از دمای کاری پکینگ (معمولا در سیستم های هیدرولیک صنعتی )


عوامل دیگری که باعث نشتی خارجی میشوند عمدتا شامل عدم محکم کردن اتصالات است، پیشنهاد میکنیم در صورتی که شلنگ ها و یا لوله ها را به صورت مدفون نصب میکنید حتما از داخل یک لوله ی پی وی سی مثلا لوله پولیکا رد کنید تا دچار خوردگی نشود.

* نشتی داخلی:
 

پیدا کردن علت این نشتی نیاز به شناخت دقیق نسبت به ساختار به شیر کنترل دارد چرا که در شیر های مختلف متفاوت است.
اما به طور کلی به بررسی یکی از یزرگتریت عوامل این خرابی ها در یکی از مرغوب ترین شیربرقی یعنی بلین آلمان میپردازیم :
همانطور که در یکی از عکس ها مشاهده مینمایید نواحی قرمز رنگ سه عدد او رینگ با رنگ قرمز مشخص شده که میبایست تعویض گردند.
البته عوامل نشتی داخلی زیاد است اما معمولا پیدا کردن علت گام به گام است.

راه حل های کلی

 

1. ری لولینگ:

در این روش با فعال کردن در تابلو فرمان با نشست جک در حالت استند بای و روشن شدن مجدد سنسور 1 سی اف (1cf) سنسور ایست طبقه تابلو مجددا فرمان جهت بالا میدهد تا زمانی که سنسور خاموش شود.


2. پاول دیوایس (pawl device )، رم لاک قفل کن پیستون (ram lock)


در این قطعه که بالای گلویی جک نصب میشود در زمان حرکت آسانسور هم زمان با بسته شده دربها قفل مربوط به پیستون را باز میکند وپس از چند ثانیه از توقف کامل محددا قفل به حالت استند بای برگشته و پیستون قفل میشود و مانع از نشست پیستون و یا به طور کلی حرکت پیستون میگردد.

مطالب مرتبط

تنظیمات
مطالب مرتبط

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
1 + 1 = ?

مقالات و مطالب